de ns is er niks bij! - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Saskia Fabrie - WaarBenJij.nu de ns is er niks bij! - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Saskia Fabrie - WaarBenJij.nu

de ns is er niks bij!

Door: sas

Blijf op de hoogte en volg Saskia

24 April 2014 | Thailand, Ayutthaya

Met de trein naar ayutuha dachten we. Dat moet je een keer gedaan hebben. En volgens ons hotel duurde het ritje 'maar' 2,5 uur. Dus zondag ochtend vroeg vertrokken met de taxi naar de trein. De trein was wel zwaar vertraagd. Maar daar Zijn wij Hollanders aan gewend. Na een uur wachten kwam onze trein. Stamp en stampus vol zat hij. Wij klimmen er in met koffer en al. Op plekken waar normaal 4 mensen zitten zaten minimaal 6 thaise locals . Babies op schoot, lekker op elkaar, beetje kletsen, beetje slapen. Hartstikke gezellig hebben Ze het! De thai is een zeer respectvol en vriendelijk volk en we hebben ook niet lang hoeven staan. De een deed ze benen Opzij voor de koffer en de ander ging bij de ene op schoot zodat wij konden zitten. En ook aan eten zul je in de trein geen tekort krijgen. Om de paar minuten kwamen er verkopers langs met Zelfgemaakte hapjes, drankjes en fruit. Maar bijvoorbeeld ook boekjes of speelgoed. Een rijdende markt en een drukte van jewels in een bloedhete trein. Hartstikke leuk dachten we. Tot we er achter kwamen dat we na 2,5 uur nog lang niet over de helft waren! Deze super gezellige trein reedt hoog uit een snelheid van 50 km per uur! Wij besloten toen toch maar verder te gaan per taxi. Maar ook dit bleek geen eitje. Op een redelijk druk station eerst op Zoek naar iemand die engels sprak. Eenmaal gevonde verteld dat we een taxi willen . Een grote thaise spontane vergadering begon op het spoor. Kende iemand een taxi chauffeur? Misschien de neef vsn de bakker? Zo klonk het een beetje. Na een half uur bellen en vergaderen brachten 2 jongen mannen ons in een pick up naar het busstation. Daar reed weer een bus naar ayutuha. En de plaatselijke tuktuk bracht ons weer naar het hotel. 6 uur hebben we gedaan over 250 km. Wat een gedoe. Het hotel was wel erg schattig met echte thaise kamers met schuifwanden van donker glas en een open ingang. ( wel graag schoenen uit!). Die dag ware we al kapot van het reizen dus even wat eten en per tuktuk even naar een marktje geweest. Te voet hadden we geprobeerd maar na 3 x verkeerd gelopen te zijn gaven we het op. De volgende morgen wilde we per tuktuk naar het museum. Dat kon. Alleen daar aangekomen bleek het museum dicht. De vriendelijke tuktuk chauffeur wilde ons wel even naar de drijvende markt brengen. Prima idee! Daar was het super leuk. De winkeltjes met plaatselijke spulletjes dreven op stijgers en de kleinere kraampjes op bootjes. Je kon er heerlijk eten kopen en voor een lief klein prijsje leuke souvenirs en sieraden! Ik ben hier Zeker geslaagd. Ons tuktuk mannetje stond weer op ons te wachten en bracht ons naar het hotel voor de lunch . Na een lekkere lunch kwam de volgende tuktuk voor een tour door de stad. Hayutaha was ooit een drukke welvarende koningstad waar nu alleen nog indrukwekkende ruïnes van over zijn. Verspreid over heel de stad. Mooie budha's en tempels hebben we gezien en we hebben nog een boeddhistische mis meegemaakt in een van de tempels waarbij de monniken de menigte ging zegenen. Ook zagen we op een van de ruïnes een klasje jongen monniken oefenen met bidden en zingen. Een prachtig gezicht al die kinderen in veloranje gewaden die zo gedisciplineerd bezig Zijn! Na een warme drukke middag avond hebben we gegeten aan het water en een toetje op de plaatselijke markt en toen naar huis.
De volgende morgen was het alweer dinsdag en gingen we weer door. Lekker onbijtje en toen stond er weer een busje voor. Na een busritje van 3 uur kwamen we aan. Jawel in het verkeerde plaatje! Hup overgedragen aan het plaatselijke taxi bedrijf en die zou ons wel weer naar het goede plaatsje brengen. Na in een andere taxi een uurtje rijden kwamen we aan bij een prachtig hotel gelegen aan een mooie rivier en mooie natuur . De huisjes drijven letterlijk op de rivier wat een onwijs leuk gezicht is en een nog leukere ervaring! Wat ook wel de nodige humor meebrengt. Want alles is gemaakt van lichte natuurvriendelijke materialen. De muren bijvoorbeeld van dun hout en een soort bamboe. Met als gevolg dat als de buren gaan praten wij alles kunnen meegenieten en als de buren een wilde nacht hebben de rest van het rijtje huisjes mee beweegt! en de Karaoke avond in het restaurant ontkom je ook niet aan. Dat galmt lekker door de muurtjes heen! :)

• 25 April 2014 - 18:54

Loekie Wijnmalen:

Hoy, sakia. Manfred en ik hebben je reisverslag gelezen. Geweldig hebben jullie het!!!wat een andere wereld he. Wij zullen jullie blijven volgen. Heel veel plezier nog. En fijn om martijn weer te zien!!! Lieve knuffels, van ons.